PERSEPSI DAN KEBUTUHAN SISWA PADA PENGEMBANGAN MULTIMEDIA BERBASIS ANDROID KODULAR SEBAGAI SUPLEMEN PEMBELAJARAN KOMPUTER AKUNTANSI SMK
DOI:
https://doi.org/10.36706/jp.v12i2.87Keywords:
Android, Kodular, Multimedia, Zahir Accounting, Accounting ComputerAbstract
Various developments in accounting computer applications can simplify the process of managing accounting information quickly and accurately. Unfortunately, there are still limitations in available learning resources. Therefore, the purpose of this study is to determine students' perceptions and needs regarding the development of Android-based multimedia Kodular as a supplement to accounting computer learning at SMK N 8 Palembang. The sample of this study was 68 students. The data collection technique used a questionnaire to obtain data on student perceptions and needs. Based on the study, the results of student perceptions of accounting computer learning that has been implemented at the school are based on aspects of perceived usefulness, perceived ease of use, response to use, social influence, and computer self efficacyhas a positive perception from students. Furthermore, 94.1% of students require creative and innovative learning resources to support computer accounting learning in schools, one of which is Kodular, an Android-based multimedia application that complements computer accounting learning in schools.
References
Asriani, C. I., Hidayati, N., & Suparmi. (2025). Lingkungan Sosial dalam Mendorong Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan Dasar, 2(1), 32–38.
Aulia, A., Nugraha, H., Kostini, N., & Lestari, N. (2025). Pengelolaan Laporan Keuangan Melalui Aplikasi zahir Accounting di PT Kawani Tekno Nusantara. Responsive: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Bidang Administrasi, Sosial, Humaniora Dan Kebijakan Publik, 7(4), 209–216.
Badan Standar, Kurikulum dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, R. dan T. R. I. (2022). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Dasar-Dasar Akuntansi dan Keuangan Lembaga Fase E. kurikulum.kemdikbud.go.id
Dewi, L., Renggana, R. M., & Novi, A. (2023). Pengenalan Zahir Accounting untuk Efisiensi dan Efektivitas Pengelolaan Keuangan UMKM di Kota Tasikmalaya. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(3), 155–162.
Fadly, M., Gunawan, R. D., & Fahrizal, M. (2022). Pelatihan Komputer Akuntansi Bagi Guru dan Siswa SMK N 1 Natar Menggunakan Aplikasi Accurate. BECERIS: Bulletin of Community Service in Information System, 1(1), 1–8.
Forester, B. J., Idris, A., Khater, A., Afgani, M. W., Isnaini, M., Islam, U., Raden, N., & Palembang, F. (2024). Penelitian Kuantitatif : Uji Reliabilitas Quantitative Research : Data Reliability Test. 4(3), 1812–1820.
Hapsari, A. D., Wasiyanti, S., & Widiastuti, L. (2024). Implementasi Pencatatan Laporan Keuangan Menggunakan Zahir Accounting Versi 6 Pada Toko Yeni Cibareno. Artikel Ilmiah Sistem Informasi Akuntansi, 4(2), 33–37.
Irmansyah, A., Ernita, M., Nur, G., & Harahap, F. D. S. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial Terhadap Minat Belajar Siswa pada Materi Komputer Akuntansi MYOB di SMK Muhammadiyah 2 Pekanbaru. Multiplier Effect: Jurnal Riset Mahasiswa Pendidikan Ekonomi, 2(1), 119–132.
Kemdikbudristek, B. S. K. dan A. P. (2022). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Akuntansi Fase F. kurikulum.kemdikbud.go.id
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2024). Panduan Penyelenggaraan Mata Pelajaran Pilihan di SMK/MAK. kurikulum.kemdikbud.go.id
Komariah, N., Utami, L. D., Yusuf, L., & Nurlaela, D. (2021). Implementasi Zahir Accounting Versi 5.1 Dalam Pengelolaan Data Keuangan PT. Siti A Nikmah Jawahir. JAIS - Journal of Accounting Information System, 1(02), 30–35. https://doi.org/10.31294/jais.v1i02.962
Kusmira, N. L. M. S., Ariyanto, D., Suartana, I. W., & Juliarsa, G. (2025). Niat belajar menggunakan software akuntansi. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, 14(09), 1294–1304.
M, Y. A., & Dristyan, F. (2024). Interaksi : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Pengenalan Kodular : Solusi Praktis untuk Pembuatan Aplikasi Android Interaksi : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. Interaksi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 32–37.
Masyitoh, A., & Aulia, C. (2024). Peran Guru dalam Membangun Kepercayaan Diri Siswa melalui Pembelajaran Aktif di Kelas Dasar. Journal Educational Research and Development, 01(02), 89–95.
Mulyadi, Susila, M. N., Hoiriah, & Prihatini, A. (2021). Pengolahan Data Akuntansi Keuangan Menggunakan Zahir Accounting 5.1 pada Dillah Busana. Akrab Juara, 6(4), 99–108.
Ningtiyas, A., & Indrayani, E. (2022). Net Benefit of Using Zahir Accounting Software in The User’s Perspective. Jurnal Riset Akuntansi Kontemporer, 14(1), 7–15.
Novianda, W., & Agustini, F. (2022). Implementasi Aplikasi Zahir Accounting Versi 6 . 0 Dalam Pengolahan Data Keuangan Saung Boneka ADW. Jurnal Sistem Informasi Akuntansi (JUSTIKA), 02(02), 37–43.
Noviansyah, A., Probowulan, D., & Aspirandi, R. M. (2023). Aplikasi Akuntansi Zahir Accounting 5 . 1 untuk Pengolahan Data Keuangan pada UD Barokah Material Lumajang. EKOMA: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi, 3(1), 305–322.
Nurlaila, C., Aini, Q., Setyawati, S., & Laksana, A. (2024). Dinamika Perilaku Gen Z Sebagai Generasi Internet. Konsensus: Jurnal Ilmu Pertahanan, Hukum dan Ilmu Komunikasi, 1(6), 95–102. https://doi.org/10.62383/konsensus.v1i6.433
Pradipa, N. A., Munidewi, I. A. B., & Sukarta, M. A. P. (2024). Analisis Komparatif Persepsi Mahasiswa dalam Penggunaan Aplikasi Akuntansi Digital. Kompeten: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 3(1), 919–924. https://doi.org/10.57141/kompeten.v3i1.136
Putri, S. Y. A., Nurdiniah, D., Muhammad, Febryan, A., & Suci, A. R. (2025). Pelatihan Aplikasi Komputer Akuntansi Zahir Accounting Versi 6 Untuk Peningkatan Kompetensi Akuntansi di SMK N 2 Kota Bekasi. I-Com : Indonesian Community Journal, 5(1), 198–205.
Putuhena, H., Shintia, R., Bonara, F., & Zalni. (2024). Peningkatan Kompetensi Komputerisasi Akuntansi pada Siswa SMK N 6 Ambon Melalui Penggunaan Software MYOB Accounting. Abdimas Galuh, 6(1), 23–29.
Qomari, S., Miyono, N., & Wuryandini, E. (2023). Manajemen Praktik Kerja Industri untuk Meningkatkan Kompetensi Kerja Peserta Didik Kompetensi Keahlian Akuntansi Keuangan Lembaga di SMK N 1 Randudongkal Kabupaten Pemalang. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1), 48–59.
Rahmania, A. M., & Rusdi, I. (2017). Sistem Informasi Transaksi Keuangan PT . Riza Visi Global. Jurnal Sistem Informasi Stmik Antar Bangsa, VI(2), 93–99.
Rahmawati, N., Fattah, T. K., Salman, P., & Pebriadi, M. S. (2025). Digitalisasi Keuangan UMKM Solusi Modern dan Efisien dengan Zahir Accounting. Akuntansi, Manajemen, Bisnis dan Teknologi (AMBITEK), 5(2), 464–473.
Ramadhani, A. P., & Bahtiar, M. D. (2024). Peran CSE dalam Memoderasi Pengaruh Computer Knowledge, Motivasi Belajar, Fasilitas Laboratorium Terhadap Hasil Belajar Spreadsheet. Jurnal Pendidikan Ekonomi ( JURKAMI ), 9(2), 409–420. https://doi.org/10.31932/jpe.v9i2.3619
Riski, F., Salsabila, A. N., Oktaviani, D., Sholeha, I., Azzahra, V., & Irma, A. (2025). Peran Indikator Sosial dalam Mendorong Pembelajaran di Sekolah : Studi Pandangan Guru. JIMU: Jurnal Ilmiah Multi Disiplin, 03(03), 1392–1399.
Ritonga, M., & Syabrus, H. (2025). Faktor Penentu Keberhasilan Belajar Komputer Akuntansi. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(8).
Ritonga, R., Syahriani, W., Surbakti, A. A., Sintia, L., Harahap, S., Sella, F. A., & Khairani, S. (2025). Peran Lingkungan Sekolah dalam Meningkatkan Pembelajaran Siswa di Sekolah Dasar. JIIC: Jurnal Intelek Insan Cendikia, 2(5), 10677–10685.
Rohmah, D. D., & Susilowibowo, J. (2023). Pengaruh Pemahaman Akuntansi Perusahaan Dagang dan Computer Self- Efficacy terhadap Hasil Belajar Komputer Akuntansi dengan Computer Knowledge Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1671–1683.
Sari, Y. P., & Mariyanti, E. (2024). Pengaruh Praktek Kerja Industri (Prakerin), Informasi Dunia Kerja dan Motivasi Memasuki Dunia Kerja Terhadap Kesiapan Kerja Siswa SMK. Jurnal Ekonomika dan Bisnis (JEBS), 4(1), 141–149.
Siagian, N. A., & Syahril. (2024). Revolusi Pembelajaran Akuntansi Dengan Memanfaatkan Teknologi Interaktif Baru dalam Media Pembelajaran dengan Adobe Flash. Jumas : Jurnal Masyarakat, 03(01), 38–47.
Siregar, M. N. N., Aghni, R. I., Purnama, D. N., & Siswanto. (2024). Media Video Tutorial untuk Pembelajaran Praktikum Spreadsheet Akuntansi. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 07(02), 70–80.
Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-Jenis penelitian dalam penelitian kuantitatif dan kualitatif (Types of research in quantitative and qualitative research). QOSIM: Jurnal Pendidikan Sosial and Humaniora, 1(1), 13–23.
Usman, A., Mediaty, M., Khafifah, A., Ramadhan, M. A., & Randayo, W. A. G. P. (2022). Peranan Akuntansi Manajemen Dalam Pengambilan Keputusan Sebagai Bentuk Good Governance. Amkop Management Accounting Review (AMAR), 2(2), 11–24. https://doi.org/10.37531/amar.v2i2.318
Widagdo, Y. M. (2024). Program Pembelajaran Praktisi Dunia Kerja Industri Perhotelan terhadap Kesiapan Kerja Siswa Program Keahlian Akuntansi di SMK Negeri 1 Wonogiri Kabupaten Wonogiri. Abdimas Awang Long, 7(2), 63–69.
Yani, A., & Sp, M. (2021). Implementasi Sistem Informasi Akuntansi pada PT . Tridika Putra Unggul Tangerang Menggunakan Zahir Accounting Versi 5 . 1. Artikel Ilmiah Sistem Informasi Akuntansi (AKASIA), 1(2), 43–53.
Yani, A., & Yuslin, Y. (2022). Implementasi Sistem Informasi Akuntansi Menggunakan Zahir Accounting pada PT. Bangunan Jaya Perkasa Tangerang. Artikel Ilmiah Sistem Informasi Akuntansi, 2(1), 99–105. https://doi.org/10.31294/akasia.v2i1.1035
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Siti Fatimah, Fitriyanti, Beny Dwi Saputra, Yuliana FH

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.








