PENGARUH STATUS SOSIAL EKONOMI DAN PERHATIAN ORANG TUA TERHADAP PRESTASI BELAJAR IPS
DOI:
https://doi.org/10.36706/jp.v11i2.8Keywords:
Status Sosial Ekonomi, Perhatian Orang Tua, Prestasi Belajar IPSAbstract
The research aimed to prove the influence of socio-economic status and parental attention on students' social studies learning achievement at SMPN 1 Plumbon. The approach used is a quantitative approach. data collection using questionnaires, interviews and documentation. The population in the study were all students at SMPN 1 Plumbon, the sample in this study was class VIII as many as 80 students at SMPN 1 Plumbon using random sampling. The data analysis technique in this research uses multiple linear regression analysis with the help of SPSS version 25 software. The results of this research show that parental attention has a significant effect on students' social studies learning achievement. Apart from that, the variable parental attention has a more dominant influence compared to socio-economic status as seen from the results of the Standardized Coefficient Beta, parental attention has the highest value of 0.383 compared to socio-economic status. With this research, it is hoped that it will be useful for parents, teachers, and schoolReferences
Abdullah, Ma'ruf. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Ackadiyah, Siti. (2013). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua terhadap Motivasi Belajar Siswa SMA Negeri 2 Purworejo. Oikonomia: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 2(4), 316-318.
Akbar, Purnomo Setiady & Usman, Husaini. (2017). Metodologi Penelitian Sosial. Jakarta: Bumi Aksara.
Al-Mahiroh, R., & Suyadi, S. (2020). Kontribusi Teori Kognitif Robert M. Gagne dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 12(2), 117-126. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v12i2.353
Ansyari, A. (2021). Pengaruh Tingkat Kesejahteraan Keluarga Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Viii di Smp Negeri 3 Tolitoli. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(12), 2791-2804. https://doi.org/10.47492/jip.v1i12.543
Anwar, F. (2016). Pengaruh Kondisi Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di SD Negeri 10 Banda Aceh. Jurnal Serambi Ilmu, 17(3), 263-265.
Chotimah, L., Ani, H., & Widodo, J. (2017). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa (Studi Kasus Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Jember Tahun Ajaran 2016/2017). JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 11(1), 75-80. https://doi.org/10.19184/jpe.v11i1.5004
Darnis, A., & Ramayani, C. (2013). Pengaruh Perhatian Dan Tingkat Pendapatan Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI di SMA Negeri 12 Sijunjung. ECONOMICA: Journal of Economic and Economic Education, 2(1), 11-21. https://doi.org/10.22202/economica.2013.v2.i1.212
Duli, N. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif: Beberapa Konsep Dasar Untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data Dengan SPSS. Yogyakarta: Deepublish.
Endriani, A. (2016). Hubungan Perhatian Orang Tua Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa Kelas VIII SMPN 6 Praya Timur Lombok Tengah Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Realita, 1(2), 104-116.
Fahmi, dkk. (2020). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Tingkat Pendidikan Anak. Jurnal Pusat Inovasi Masyarakat, 2(6), 996-1002.
Hamamy, F. (2021). Hubungan Status Sosial Ekonomi Keluarga terhadap Prestasi Akademik Siswa di Sekolah. Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 55–65. https://doi.org/10.30997/dt.v8i1.3573
Hasibuan, AS., Nelwati, S., & Mardison, S. (2020). Hubungan Kesiapan Belajar Dengan Prestasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Al-Taujih, 6(1), 37-43. https://doi.org/10.15548/atj.v6i1.1751.
Hendriani, Y., & Muchtar, B. (2015). Pengaruh Perhatian Orang Tua Dan Konsep Diri Terhadap Prestasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Produktif Akuntansi Pada SMK Di Kota Payakumbuh. Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi, 2(1), 1-13.
Indrawati, E. S. (2015). Status Sosial Ekonomi Dan Intensitas Komunikasi Keluarga Pada Ibu Rumah Tangga Di Panggung Kidul Semarang Utara. Jurnal Psikologi, 14(1), 52-57. https://doi.org/10.14710/jpu.14.1.52-57
Indriani, D., Haslan, M. M., & Zubair, M. (2018). Dampak Perceraian Orang Tua terhadap Motivasi Belajar Anak. Jurnal Pendidikan Sosial Keberagaman, 5(1), 65-79. https://doi.org/10.29303/juridiksiam.v5i1.74
Johnson & Anakampun, LEB. (2019). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Dan Perhatian Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri Kabupaten Pakpak Bharat T. A 2017/2018. Jurnal Ekodik: Ekonomi Pendidikan, 7(1), 45-56.
Marina. (2020). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Perhatian Orang Tua Terhadap Kemampuan Berpikir Krisis Matematika (Survey Pada Siswa Kelas XI SMA Di Depok). ALFARISI: Jurnal Pendidikan MIPA, 3(2), 120-128.
Mahmudi, A., Sulianto, J., & Listyarini, I. (2020). Hubungan Perhatian Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(1), 122–129. https://doi.org/10.23887/ jp2.v3i1.24435
Mardjanto, S. (2014). The Effect Of The Parent’s Busy Business On The Learning Pattern Of Ages 7-10 Years In Rw 04 Karanganyar Jember. Jurnal Kesehatan Dr. Soebandi, 2(2), 127–132. Retrieved from https://journal.uds.ac.id/jkds/article/view/36
Muhfaris & Widodo, SA. (2018). Hubungan Antara Perhatian Orang Tua, Kemampulan Awal, Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, 673-680.
Novita, S. (2022). Komunikasi Persuasif Orang Tua Dalam Membimbing Akhlak Anak (Studi Kasus Pada 5 Keluarga Pasca Bercerai Di Kelurahan Batu Putuk Kecamatan Teluk Betung Barat Bandar Lampung). Doctoral Dissertation, UIN Raden Intan Lampung.
Nurwati, RN & Listari, ZP. (2021). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Keluarga Terhadap Pemenuhan Pendidikan Anak. Share Social Work Journal, 11(1), 74-80. https://doi.org/10.24198/share.v11i1.33642
Prabawa, KA., Dunia, IK., & Haris, IA. (2014). Pengaruh Sosial Ekonomi Dan Perhatian Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas X4. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 4(1). https://doi.org/10.23887/jjpe.v4i1.1887
Purnomo, B., & Rosalina, A. (2016). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas IVB SD NO 64/1 Muara Bulian. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 1(2), 275-297. https://doi.org/10.22437/gentala.v1i2.7120
Rahman, A. (2021). Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(02), 171–180. https://doi.org/10.59141/japendi.v2i02.95
Ratimin & Buchory. (2019). Pengaruh Perhatian Orang Tua, Motivasi Dan Keaktifan Terhadap Prestasi Belajar IPS. Jurnal Sosialita, 11(1), 93-106.
Rini, I. S., Kencana Dewi, S. E., & Supangat, S. (2020). Pengaruh Perhatian Orang Tua dalam Kegiatan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa di SD Negeri Nusa Tunggal Kecamatan Belitang III. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 2(2), 96–107. https://doi.org/10.30599/jemari.v2i2.582
Rozana, A. A., Wahid, A. H., & Muali, C. (2018). Smart Parenting Demokratis Dalam Membangun Karakter Anak. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 1–16. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2018.41-01
Sebastian, D. R. (2022). Pengaruh Persepsi Siswa Atas Lingkungan Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(2), 5055-5062. https://doi.org/10.47492/jip.v3i2.1771
Sidik, R. (2019). Pengaruh Status Sosial Dan Kondisi Ekonomi Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar IPS Siswa. Phinisi Integration Review, 2(2), 313-323. https://doi.org/10.26858/pir.v2i2.10085
Sitohang, A. H., Malau, L., & Purba, Y. O. (2023). Hubungan Antara Status Sosial Ekonomi Orang Tua, Perhatian Orang Tua, Dan Lingkungan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas XI SMA Teladan Pematang Siantar T.A. 2022/2023. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 4176–4190. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i2.814
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Umar, Husein. (2014). Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Teknik Bisnis. Jakarta: PT. Rajawali Pers.
Syah, J. (2018). Pengaruh Status Sosial Ekonomi dan Perhatian Orang Tua terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia. DISKURSUS: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(2), 154-164. http://dx.doi.org/10.30998/diskursus.v1i02.5291
Wahidin. (2019). Peran Orang Tua Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal PANCAR (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 3(1), 232-245.
Wirawan, Y. R. (2017). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Dan Perilaku Konsumsi Siswa. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 3(2), 147–167. https://doi.org/10.26740/jepk.v3n2.p147-167
Wuryanti, U., Martono, N., & Montarti, M. (2020). Hubungan Status Sosial Ekonomi Dengan Modal Sosial Siswa SMA Di Purwokerto. Sosioglobal: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Sosiologi, 5(1), 21-42. https://doi.org/10.24198/jsg.v5i1.31180
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yopi Nisa Febianti, Faizah Hijriati, Endang Herawan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.